Summering av Aim Challenge Lindvallen

Då har man kört sin första tävling i multisport! Riktigt roligt!

Aim Challenge är en multisporttävling som går ut på att man under 6 timmar ska ta så många kontroller som möjligt. Totalt finns det 60 kontroller. Olika kontroller ger olika poäng beroende på svårighetsgrad och tillgänglighet. Kontrollerna nås främst med cykel men kan även nås med hjälp av löpning. En del av kontrollerna innehåller moment som rappellering, klättring, paddling och simning.

Inför tävlingen

Jag har ingen mountainbike och har aldrig tidigare cyklat MTB men lånade en hoj och hann med tre rundor innan tävling, plus ett par löprundor. Dock är min teammate duktig cyklist.

Tävlingen

Vid start fick alla deltagare kartorna samtidigt, jag och Christian ägnade en stund till att lägga upp en rutt och sen körde vi igång. Jag hade kartan i ett kartställ medans Christian körde med GPS. I början tog vi varannan kontroll men sen var det nog Christian som tog flest kontroller.

I början av loppet sprang vi på brädspont samtidigt som vi bar på cyklarna detta växlade vi med att leda cyklarna bredvid sponten. Visade sig att GPS funkade sämre än att bara köra efter kartan.

Det blev snabbt backigt och mycket uppför och nedförsbackar vilket gjorde att mina ben tog slut rätt snabbt. Redan efter en timme började jag känna lite mjölksyra i låren. Efter drygt halva tiden var jag riktigt seg och Christian fick ta över kartan =)

Vid målgång

Sista timmen var jag otroligt trött men tog ändå en simtur på ca 180 meter för att plocka en saftig kontroll. Sista biten visste vi skulle bli en lång uppförsbacke bokstavligt talat och med 35 minuter kvar till målgångsgräns var jag lite orolig att vi inte skulle hinna.

Jag matade på så gott jag kunde i backen och då hade jag bra flås ska jag säga. Vi fick faktiskt lite tid att kolla läget vid en sista kontroll men där var det många som köade som vi cyklade vidare. Väl i mål hade vi 8 minuter tillgodo vilken ändå kändes ganska vältajmat.

Resultatet

Vi fick 187 poäng och kom på en 35:e plats av 114 vilket jag är mycket nöjd med då jag aldrig cyklat MTB tidigare plus att ingen av oss är särskilt vana orienterare. Med lite mer cykelträning så kan det bara bli bättre!