Sprint 8 intervaller i backe

Som jag skrev i måndags tänkte jag testa ett nytt träningsupplägg när det gäller min löpning och det upplägget är att träna mer ben och göra det intensivt istället för långa distanser. Idag blev det intervaller i backe.

I mitt andra pass inför Stockholm Trail blev det därför Sprint 8 intervaller. Sprint 8 innebär att du kör 30 sekunder maxprestation, därefter 90 sek lugnt tempo och detta repeterar du åtta gånger.

Jag snörade på mig mina nya trailskor, tog omvägar via lite skogspartier och sprang ungefär 1400 meter innan jag hittade en lämplig backe.

Lång backe
Backen… lååång.

Totalt blev det drygt 4,2 km på 25 minuter.

Sammanfattning:
Distans: 4,23 km
Tid: 24:51
Medeltempo: 5:53 min/km
Höjdstigning: 108 m
Kalorier: 358 C
Medelpuls: 150 slag/min
Maxpuls: 170 slag/min

Pulskurvan - Sprint 8 intervaller
Pulskurvan med intervallerna
Skorna
Mina nya trailpjucks
Garmin Forerunner 910XT
Pulsklocka är smidigt vid intervaller. Detta är Garmin Forerunner 910XT

Känns i benen nu så intervaller i backe, framförallt a´la sprint 8 kan jag rekommendera.