Race report: Stockholm Triathlon

Sjukt taggad gick jag och hämtade ut tävlingsprylar och nummerlapp redan några dagar innan start. Stockholm Triathlon har verkligen blivit en folkfest, jag var nere och kollade på eliten i ett regnigt Gamla Stan och jag var inte ensam. Eliten är ruskigt snabb och en sprint-distans avklaras ganska snabbt av bröderna triathlon, Alistair och Jonathan Brownlee har båda tagit guld och brons i OS. De verkade dessutom gilla det regniga vädret på lördagen, brittiska bröder dominerade i triathlon.

På söndagen var det dags för oss motionärer…

Jag cyklade ner mot start och var där i god tid, det var skönt att förbereda och ladda i lugn & ro och prata med grannar. Håkan Brovell hamnade bara några meter bort, han hade kört Kalmar Ironman veckan innan, insane! Jag träffade även en crossfitkompis och Dennis från Belgien, som jag träffat en gång tidigare, i Prag haha, small world.

Tävlingsområdet före start – Stockholm Triathlon
Tävlingsområdet före start

Uppladdningen kändes som sagt bra, jag försökte memorera min plats, käkade lite nötter och tog en banan strax före start. Gick ner mot Riddarfjärden och stadshuset och där sprang jag på K som hann knäppa en bild. Råkade trampa på en geting tror jag, för jag hade ont i foten stora delar av loppet.

Starten och simningen

Simningen drog igång! Jag tog det extremt lugnt och höll mig långt bak redan från start, började simma lugnt med bröstsim för att inte irritera axeln. Allt kändes OK och jag började variera med crawl efter 100 meter, det blev nog 20 meter crawl, 50 m simning första 300-400 metrarna. Men shit vad tungt det är att simma i öppet vatten, flåsade på bra och sikten genom mina simglasögon var inte svinbra. Efter drygt halva sträckan var det mesta ganska jobbigt.

Högt flås och sista halvan höll jag mig bara till bröstsim. Simma, simma, simma… försökte öka lite och tror jag lyckades med det. Även om de snabbaste i startgruppen bakom oss började komma ifatt. Väl uppe ur vattnet hade jag simmat på 37 minuter vilket jag är nöjd med. Efter mitt axelproblem i maj har jag inte simmat över huvud taget så min tid på 37 minuter blev över förväntan. Riktigt andfådd men glad över att klarat det så pass bra vinglade jag mot växlingsområdet.

Växling 1 och dags för cykel

Växlingen tog tid men jag kände inte för att stressa, av med våtdräkt och på med strumpor, skor och tröja. Växlingsområdet är stort så det blev nog 300-350 meter jogg med cykeln. Väl uppe på cykeln kände jag mig förvånansvärt stark. Jag fick upp min planerade fart på ca 25 km/h ganska snabbt och höll kvar vid den första milen. Det är ganska mycket kurvor, bäst fart fick jag efter Västerbron ner mot Söder mälarstrand, Västerbron gör ju sitt också, den cyklade vi över 6 gånger. Vinden var rätt OK, medvind på vägen bort från växlingsområdet och motvind på vägen tillbaka.

Efter drygt halva sträckan ökade jag något och jag kände mig extremt stark. Simningen som jag är sämst på var avklarad, löpningen är jag bäst på så nu gav jag allt på cykeln. Cykelmomentet tog 1h 16 min, vilket jag också blev nöjd med, hade en genomsnittshastighet på 29,7 km/h, det har jag aldrig haft när jag cyklat på träning.

Växling 2, löpningen och målgång

Då var det dags att börja springa, växlingen från cykel till löpning är relativt lätt men shit vad benen var stumma. Det var ruskigt tungt vid start, jag hade tagit ut mig rätt ordentligt på cyklingen, det kändes nu. Det var benen som tog emot mer än konditionen men även flåset ökade efter någon kilometer. Löpningen går genom Gamla Stans gränder och avslutas med målgång på Slottsbacken, som du springer upp och förbi tre gånger. Nu var jag inte kaxig! Jag blev förvånad av att löpningen var så jobbig, tyngre än jag trodde men förmodligen hade jag kört på lite väl hårt på cykeln. Sista gången uppför Slottsbacken var det tungt men jag fick draghjälp av en annan tävlande som ville spurta sista biten, det hjälpte. Jag gick i mål med ett vrål på tiden 2:54!

Målgång – Stockholm Triathlon
I mål med ett vrål!

Summering

Jag har inte tränat ordentligt på 6 veckor och rundade av semestern med att marinera kroppen i kött och vin under två underbara veckor i Argentina. Trots det klarade jag ändå mitt något justerade mål. Före mitt axelproblem var siktet inställt på under 2:45 men efter skadan var allt under 3 timmar bra.

Jag fick plocka fram pannbenet och slita mer än jag njöt och det är aldrig roligt. Jag har slitit mycket i mina lopp genom åren men det ÄR mycket roligare att ta det lite lugnare och njuta mer av träningsmålet när det väl genomförs. Är det åldern? Haha… eller kanske är en formfråga. Är du bättre tränad blir det mindre smärta och mer njutning.

Tumme upp
Tumme upp för Stockholm Triathlon

Några saker att tänka på

  • Simma ett par gånger i öppet vatten inför loppet, det är stor skillnad mot bassäng
  • Memorera din plats från båda hållen
  • Din plats på tävlingsområdet är väldigt liten, packa väl (tänk medelstor ryggsäck)
  • Växlingsområdet är stort, räkna med att springa 300-400 meter barfota eller i cykelskor
  • Öva på växlingar om du vill få en bra tid
  • Tejpa dit någon gel på cykeln, smidigt att dra av om du använder exv vit sjukhustejp
  • Glöm inte att le och har roligt, det är en härlig känsla att möta publikens hejarop och njuta av dagen du tränat inför

Nu siktar jag mot Lidingöloppet!

Kort brickpass

Igår körde jag ett kort s.k. brickpass, så kallas ett pass där du kombinerar cykling med löpning. Planen var att cykla 4 mil och springa 6 km men efter några kilometer på cykeln kändes formen inte helt OK så jag kortade ner till ca 2 mil cykel och knappt 3 km löpning.

Provade även att simma i måndags för att kolla status på axeln och det kändes OK. Planen är att köra Västerås triathlon på söndag för att känna hur allt känns.

Veckans träning #19

En ganska hård träningsvecka med något mer distansträning än det varit tidigare. Det är snart 100 dagar kvar till Stockholm Triathlon och idag är det 49 dagar till Stockholm Trail så det börjar bli dags att titta på träningsupplägg. Jag har inte haft så här bra framförhållning tidigare men i år vill jag försöka träna lite mer ambitiöst.

Måndag, löpning
Kort joggingtur med backintervaller (sprint 8).
4,1 km
25 minuter.

Tisdag, styrka/crossfit
Hang clean, Romanian deadlifts, Swing to goblet squat, L-hang.

Onsdag, styrka/crossfit
6 varv av: 10 meter tung Yoke Carry, max antal superstrikta parallettarmhävningar, 150m roddsprint.

Torsdag
Vilodag.

Fredag, crossfit
Fran (4:33)
+ Push press 90% 6-8 reps och strikta chin-ups, 6-8 reps. X 4 set

Lördag, löpning
10 km löpning
Pace: 5:23 min/km

Söndag, cykel distans
Distans: 65,25 km
Tid: 2:32:09
Medelfart: 25,7 km/h
Höjdstigning: 385 m
Kalorier: 1.479 C

Tog ut mig totalt på crossfitpasset Fran i fredags vilket känts i kroppen sen dess så idag på cykelturen hade jag sura ben.

Stockholm Triathlon bokat

STHLM Triathlon

I år har jag haft svårt att bestämma mig, har inte varit så sugen på att boka upp något lopp över huvud taget, inte haft någon lust att planera för något lopp eller tider. Fokuserat på jobb och nya träningsformen Crossfit senaste 7 månaderna.

Men med bättre väder kommer suget av att vara utomhus. Så grymt skönt att springa eller cykla efter ett timmar inomhus. Tidigare i veckan bokade jag STHLM Trail och Lidingöloppet, idag anmälde jag mig till Stockholm Triathlon.

Kommer skriva mer om planer och upplägg senare i veckan.

Bild: Flickr/Foleymo

43 km mountainbike

Blev en riktigt fin MTB tur igår med Christian på Bodyventure. Körde Fornstigen ut mot Ekerö, jag har ungefär 1 mil dit och hem så själva MTB-banan blev knappt tre mil.

Distans: 43,70 km
Tid: 2:57:01
Medelfart: 14,8 km/h
Höjdstigning: 662 m
Kalorier: 1.804 C

Enligt appen Strava blev det 47 km

Christian hade inte direkt flyt igår, vurpade 4-5 gånger men det var ändå gött att komma ut och köra lite.

Lite sugen på någon mer tävling nu, gärna multisport eller MTB. Anmälde mig till Lidingöloppet idag också, liite sugen på att prova traillöpning också. Det är mycket som är roligt!

Lidingöloppet MTB

Då är Lidingöloppet MTB avklarat! Det var första gången det anordnades men det märktes att gänget bakom Lidingöloppet kan det här med att arrangera lopp.

För mig var det andra gången jag ställde upp i en tävling med MTB om jag räknar med Aim Challenge förra året.

Under frukosten imorse försökte jag räkna ut, eller uppskatta, vilken tid/fart jag ska hålla för att komma i mål på en vettig tid (för det vill man ju). Jag kom fram till att 23 min/mil eller 26 km/h i snitt vore bra, då bör jag komma i mål på ungefär 2,5 timme.

Jag gick upp kl 7, K steg också upp i ottan för att hänga med och heja på. Vi var där precis i lagom tid innan start och hämtade ut nummerlapp och fixade det sista på cykeln. Funderade en stund på klädval och det blev shorts + långarmat, ett bra klädval.

Jag startade i näst sista startgruppen kl 09:35 och allt kändes bra, som jag skrivit tidigare är det ganska ovant att cykla jämfört med att springa men det är också det som gör det roligt, att prova på olika sorters träning. Lidingöloppet MTB ligger ju dessutom ganska tidigt på säsongen, totalt har jag cyklat ungefär 15-16 mil inför loppet + ett 10-tal spinningpass så jag har väl varit bättre tränad inför andra lopp. Nåväl… tillbaka till loppet.

Första 6-8 kilometrarna var det ganska mycket folk och i flera backar fick jag gå pga mycket folk. Efter drygt en mil var det inget man tänkte på, allt rullade på bra och benen kändes också ganska bra. Däremot såg jag på min GPS-klocka att min tänkta hastighet inte alls gick att hålla, kanske beror det på att hastigheten räknas ut av GPS:en tänkte jag och cyklade vidare. Snittade ungefär 20 km/h.

Trampade på bra och det var svårt att hålla ett högre tempo än runt 20 km/h, försökte verkligen köra på lite snabbare men det var inte i många partier det gick vilket förmodligen berodde mest på mig men vill nog ändå tro att det även, iallafall delvis, berodde på banan. Mycket av sträckan vi cyklade var samma delar som man springer på under Lidingöloppet så om du sprungit det känner man igen sig.

Generellt var hela banan väldigt kuperad men första halvan var det inget jag tänkte på, jag planerade min körning och ”upptäckte” backar tidigt och försökte trampa på så jag mötte backarna med fart, vilket inte alla gjorde. Tyvärr var det en hel del cyklister som hade dåligt omdöme och cyklade i sin egna lilla värld och inte höll sig till höger, inte ens när de klev av och ledde cykeln. Nån stannade mitt i backen och vid en vätskekontroll höll jag på att köra in en kille som parkerade mitt i körbanan.

Hela banan var rolig, 7-8 partier var lite mer tekniska och hade fart medan det också fanns några längre sträckor på grusvägar/asfalt, och såklart backar, backar till förbannelse. Totalt var det nog 3-4 lite trånga partier med uppförsbackar där man fick gå pga mycket folk.

Ungefär när jag hade cyklat 3 mil kände jag mig ganska pigg och försökte öka tempot och körde om ganska många, 30-45 km var nog min snabbaste del av loppet. Därefter tog benen slut, hela sista milen var hemsk. Sjuukt kuperat och extremt trötta ben. Sista milen började jag också känna en hel del värk i ryggen. Benen och ryggen gjorde ont och allt jag ville göra vara att lägga mig ner raklång.

Sista milen var det också glest med folk, jag körde några sträckor helt utan att se någon annan cyklist men shit va tungt det var. Det var några backar i slutet som jag cyklade på ettans växel.

Till slut kom jag i mål på tiden 3:14 efter 62 kilometer, alltså 44 minuter efter min beräknade tid men jag är ändå väldigt nöjd. Jag hade inte kunnat få en bättre tid, mina ben höll inte för det och jag tycker att jag planerade körningen bra för att vara min första renodlade cykeltävling.

Banprofilen för Lidingö MTB
Den sjuka banprofilen för Lidingöloppet MTB. Upp, ner, upp, ner, upp…
I mål - Lidingöloppet MTB
Efter målgång!

Lidingöloppet MTB 2013

Lidingöloppet MTB 2013

Detaljerna från GPS-klockan

Söndagens åk och snart Lidingö MTB

Blev en rejäl tur på MTB:n i söndags. Jag och Enoksson ville vidga våra vyer så den här gången tog vi oss ut mot Ekerö och Fornstigen.

Halvbra start då jag vurpade efter typ 2 km och nästan direkt efter la mig på rygg rätt i leran. Skyller på att jag är nybörjare med ny hoj!

Vi hade inte stenkoll på hur Fornstigen går så vi fick stanna ett par gånger och kolla karta.

Karta över Fornstigen
Karta över Fornstigen

Lite stats som ingen bryr sig om mer än jag själv
Distans: 39,46 km
Tid: 3:15:04
Medelfart: 12,1 km/h
Höjdstigning: 610 m
Kalorier: 1.794 C

Kaffestunden efteråt är najs
Kaffestunden efteråt är najs
Mindre najs att tvätta hojjen efteråt men här hade vi lyxen med tvätthall
Mindre najs att tvätta hojjen men här hade vi lyxen med tvätthall

Lidingö MTB

På söndag är det Lidingö MTB också, 65 km cykel på elljusspår/stigar. Tänkte kolla hur tidigare resultat varit men det är första gången det går i år så det fanns inga resultatlistor, haha. Gick in och kolla på Cykelvasan nu för att få lite koll hur lång tid det tar att cykla 6 mil. Jämför jag min kroppskontroll när det gäller löpning jämfört med cykel så är det rätt stor skillnad. I löparskorna har jag blivit ganska bra på att kontroll fart och tid, på cykeln har jag ingen aning.

Hoppas på ett roligt lopp och att min fysik håller hyffsat så jag kan få en något bättre starttid på Cykelvasan senare i sommar.

Nu blir det en sväng till gymmet med spinningintervaller, dags att väcka benen lite, de har kännts sura sen i söndags. Haj, haj!