Anmäld till Stockholm Trail 21 km

Jaha, då var jag anmäld till Stockholm Trail, 21 km löpning i terräng med bland annat två varv i Hammarbybacken. Startskottet går 30 juni, om två veckor. Läs mer om tävlingen Stockholm Trail →

Facebook status
Anledningen till varför.

Underskattade verkligen mina vänners Facebook kraft, 30 likes var ju alldeles för lätt att få ihop, det tog inte ens en timme, haha. Imorse var det uppe i 52 likes, 20% av mina Facebook-vänner.

Stockholm Trail 21 km

Stockholm Trail är ett ganska nytt löparlopp och helt fokuserat på trail, terränglöpning i skog och stig. Enligt de riktlinjer som lyfts fram av Salomon Trail Tour, ska banan innehålla 20-30 % skog eller stig, 60 % singeltrack och 10-20 % i obanad tuff terräng och det skall gå snabbare att springa än att cykla mountainbike.

Karta - Stockholm Trail 21 km
Karta över banan.

Formen då?

Jadu, min form är ganska oklar. Jag cyklar ungefär 3 mil MTB i veckan och varvar detta med att ta cykeln till jobbet då och då, i genomsnitt blir det nog 5 mil cykel/vecka senaste tre månaderna. Mentalt känns det som jag är sämre tränad i år jämfört med senaste åren men det kan bero på att jag bytt löpning mot cykel. Jag har bara sprungit tre gånger hittills i år, samtidigt tränat mer styrka än jag nånsin gjort tidigare. Senaste kraftmätningen jag gjorde var Lidingö MTB (6 mil MTB) i början av maj.

Sticker ut hakan lite och säger att 2 mil klarar jag att springa, däremot tror jag just terrängen kommer göra att mina ben får kämpa och jag har stor respekt för kuperad bana.

Träningsupplägg

Nu i efterhand var det här lite väl sent påtänkt. Det är bara två veckor kvar till start, vilket innebär 10 träningsmöjliga dagar sen är det vila som gäller. Det hade varit lite roligare att ha mer tid att träna inför detta lopp, åtminstone 5-6 veckor, nåja.

Tänkte pröva ett nytt träningsupplägg, eftersom jag inte kan springa varje dag och riskera att få skador relaterat till överansträngning tänker jag springa lite kortare sträckor och blanda det med intervallöpning och backträning. Kanske pröva Sprint-8 intervaller.

Första rundan efter anmälan

Jag var ute en sväng igår kväll och försökte hålla ett något högre tempo och mer flås. Totalt blev det 8,2 km på 43:29, medeltempo blev 5:19 min/km och medelpuls 154 slag/min. Kändes OK efteråt, fick liiite ömma ben och skoskav.

Let’s do this!

Ni kommer kunna läsa mer om träningen fram till tävlingen här på bloggen.