Veckans träning #21

Då är andra veckan avklarad på min träningsschema och ska medge att det känts jobbigare den här veckan jämfört med första veckan. Framförallt slutet på veckan och förmodligen beror det på att jag skippar onsdag som vilodag. Det är kanske inte riktigt bra att träna 6 dagar i veckan varav 5 dagar i rad, även om jag kör varierad träning.

Måndag, simning 300 meter
Fick avbryta måndagens simpass pga ont i vänster axel. Planen var att simma 2 km.

Tisdag, cykling + löpning
Drygt 80 min cykling och 30 min löpning.

Onsdag, styrka/crossfit
Egentligen vilodag men körde ett maxtest på pull-ups (10) och dips (12).

Torsdag, simning 2 km
Vänster axel gjorde ont första 5 längderna men blev bättre sen, kändes bra. Lugnt tempo

Fredag, löpning
10 km löpning

Lördag
Vilodag.

Söndag, cykel distans
Cyklade drygt 65 km, det är sjukt vad seg mina ben är alltså. Mjölksyra i varje uppförsbacke men det är nog bara att köra på.

100 dagar till Stockholm Triathlon och veckans träning #20

Det här blir ett slarvigt blogginlägg, jag måste sätta mig i bilen och köra mot Småland och hem-hem…

Idag är det exakt 100 dagar kvar till Stockholm Triathlon!

Jag har börjat träna mer triathlonrelaterat den här veckan och till och med lagt fram ett träningsprogram för kommande två månaderna. Har aldrig följt ett träningsprogram tidigare och efter första veckan känns det riktigt bra.

Veckans träning

Måndag, simning, 1 km
Lätt simning och bröstsim hela vägen.

Tisdag, 80 min cykel + 25 min löpning
Lätt cykling och löpning. Löpningen kändes riktigt bra.

Onsdag, crossfit-pass
Styrka med mkt överkropp

Torsdag, simning, 2 km
Dubblade sträckan jämfört med i måndags. Boom!
Bröstsim, medelhårt 6x50m + 4x50m

Fredag
Insåg idag att jag tränat 7 dagar i rad så jag hoppade faktiskt morgonens planerad crossfit-pass.

Lördag, söndag
Vilodagar då jag är bortrest.

Första träningsveckan avklarad alltså. Det här känns riktigt bra!

Bild: Kevin G Saunders/Flickr

Påbörjat simningen (pass 1, dag 1)

Idag blev det simning, delen jag är svagast på inför Stockholm Triathlon. Tog mig till Eriksdalsbadet strax innan lunch och har dålig koll på hur ansträngd träningen blir så jag siktade på att simma 500 m.

Det kändes OK och jag höll mig till bröstsim utan simglasögon, tanken var att bara komma igång och känna hur kroppen känns. Försökte använda benen också. Tyvärr var batteriet i klockan slut men det tog dryg 35 minuter och totalt blev det 1000 meter bröstsim.

Måndag, dag 1, vecka 1
Simning, 1 km
Lätt simning och bröstsim hela vägen.

Pass #1 avklarat! Då är vi igång!

Veckans träning #19

En ganska hård träningsvecka med något mer distansträning än det varit tidigare. Det är snart 100 dagar kvar till Stockholm Triathlon och idag är det 49 dagar till Stockholm Trail så det börjar bli dags att titta på träningsupplägg. Jag har inte haft så här bra framförhållning tidigare men i år vill jag försöka träna lite mer ambitiöst.

Måndag, löpning
Kort joggingtur med backintervaller (sprint 8).
4,1 km
25 minuter.

Tisdag, styrka/crossfit
Hang clean, Romanian deadlifts, Swing to goblet squat, L-hang.

Onsdag, styrka/crossfit
6 varv av: 10 meter tung Yoke Carry, max antal superstrikta parallettarmhävningar, 150m roddsprint.

Torsdag
Vilodag.

Fredag, crossfit
Fran (4:33)
+ Push press 90% 6-8 reps och strikta chin-ups, 6-8 reps. X 4 set

Lördag, löpning
10 km löpning
Pace: 5:23 min/km

Söndag, cykel distans
Distans: 65,25 km
Tid: 2:32:09
Medelfart: 25,7 km/h
Höjdstigning: 385 m
Kalorier: 1.479 C

Tog ut mig totalt på crossfitpasset Fran i fredags vilket känts i kroppen sen dess så idag på cykelturen hade jag sura ben.