Mountainbike

Insåg igår att jag ska tävla i Lidingö MTB om drygt fem veckor. Var tog mars månad vägen?! Till saken hör att jag inte äger någon mountainbike, vilket är att föredra om jag ska köra 6 mil i varierad terräng.

Så nu ikväll slog jag till på en bike! Haha…

Har funderat ganska mycket på vad jag ska köpa, var lite sugen redan förra året men provade MTB ganska sent så då blev det inget köp. Nu senaste veckorna har jag funderat på hard tail eller fullgung, 26″ eller 29″, svenskt eller tyskt. Till slut blev det 26″ som känns lite smidigare i den terräng jag kommer cykla mest i.

Så nu är det hög tid att börja cykla och springa! Har kört nästan uteslutande styrketräning sen Lidingöloppet förra året (plus 4-5 spinningpass). Men ja, det ska nog gå bra, det är bara att kötta på.

Mountainbike Nerve AL 7

Ska bli riktigt roligt att börja cykla lite mer i år! Minns fortfarande hur pulsen steg och hur kul det var förra året när jag provade MTB för första gången. PEPP!

Planerade tävlingar i år (så här långt)

Lidingöloppet MTB, 5 maj.
Stockholms brantaste, 25 maj. 3,3 km i Hammarbybacken.
Aim Challenge – Lindvallen, 3 augusti. Lagtävling i multisport.
Cykelvasan, 17 augusti.

Blir förmodligen Lidingöloppet och ev Stockholm Triathlon också, och/eller nån multisporttävling till.

Don’t think. Run.

Don't think. Run.

Börjar bli sugen på att springa lite mer nu. Har en träningsplan att bli lite starkare i år så den här säsongen kommer det inte bli så långa distanser i min löpning och mer cykel/mountainbike. Däremot blir det förmodligen Lidingöloppet även i år, femte året i rad isåfall.

Bra träningsvecka detta, förutom nu i helgen då som mest handlat om öl och trevligt sällskap.

Högintensivt morgonpass

Klev upp med tuppen idag för att träna men hade inte spikat upplägg. På vägen till gymmet knåpade jag ihop ett högintensivt pass med följande övningar.

Vandrande armhävningar
Kettlebell thrusters
Hoppande A
Russian twist
Burpees
Grodhopp
Enbent marklyft
Knäböj med drag till hakan

Planen var fem varv med tio repetitioner per övning. Jag pallade bara tre varv. Helt slut och illamående efteråt. Vet inte om det beror på lite sömn eller för intensiv träning för tidigt på morgonen eller helt enkelt otränad. Tänkte maxa med chins efteråt också men det var bara att glömma.

Bet ihop och avslutade med Adrian James appen iaf!

Anmälde mig till Stockholms brantaste igår förresten. Gör det du också!

Riktigt taggad på vårträningen nu!

Marsuppdatering

Då var vi inne i mitten på mars och det börjar bli OK väder för att köra lite träning utomhus.

Jag har varit på semester, och då menar jag semester med sol, bad, kärlek och pocketbok i en vecka. Välbehövligt!

Körde ett lugnt pass för stora delar av kroppen på gymmet igår och imorse vaknade jag och kände konstigt nog ingen träningsvärk… tills jag ställde mig upp. Marklyften känns av!

Idag var det dags för min första joggingrunda sen Lidingöloppet förra året. Jag har inte sprungit många meter sen dess, 10-15 minuter på löpbandet då och då men annars ingenting.

I strålande sol och en temperatur runt nollan gav jag mig ut på nya marker. Sprang runt sjön Trekanten och upp i någon park, parken visade sig inte vara ett bra alternativ. Skuggigt och vääldigt halt. Jag springer utan broddar och det var nog lite optimistiskt. Min runda i parken/skogen blev en hal upplevelse och jag trillade två gånger. Bortsett från det var det riktigt skönt att springa utomhus igen. Totalt blev det nästan 7 kilometer i relativt lugnt tempo. Löpsäsongen har börjat!

Lite bilder

Nån öl blev det ju på semestern
Nån öl blev det ju på semestern.
Dagliga sysselsättningen i en vecka. Gött va det!
Dagliga sysselsättningen i en vecka. Gött va det!
Vi tränade faktiskt på semester. En gång, haha.
Vi tränade faktiskt på semester. En gång, haha.
Dagens pass i siffror
Dagens pass i siffror.
Jag efter rundan idag
Hej, hej! Jag efter rundan idag.