Tvärstopp

Idag tog det tvärstopp. Har varit lite trött och sovit dåligt senaste dagarna men tänkte ändå ge mig ut i 15-20 km idag. Köpte en energibar på vägen hem, drack vatten och gav mig ut.

Kändes tungt redan första 10 minuterna sen tog det inte lång tid, efter 30 minuter och 5 kilometer gav jag upp. Trött och orkeslös. Gick sista biten hem.

Så kan det gå ibland. Bara att ta nya tag!

Tvärstopp enligt Google

Så fungerar ett triathlon

Har fått frågan ett par gånger om hur ett Triathlon går till och tänkte skriva ner en del svar här. Nu är detta högst personligt och jag har bara deltagit i ett Triathlon Sprint, en kortare version av olympiska varianten så jag är verkligen en nybörjare i sammanhanget.

Triathlon består av tre grenar; simning, cykling och löpning. Grenarna genomförs i följd utan avbrott och börjar oftast med simning, därefter växlar man till cykling och avslutar med löpning. Växlingen mellan de olika grenarna görs i ett speciellt inhägnat växlingsområde där du har en reserverad plats och yta för cykel, löpskor samt kläder och tillbehör för de olika momenten.

I Triathlon Spring är distanserna 750 meter simning, 20 km cykling och 5 km löpning.

Förberedelser

Inför mitt lopp cyklade jag totalt max 10 mil, simmade 500-800 meter ett par gånger men sprang desto mer. Testade även på kombinationen att först simma 500-600 meter och därefter springa 5-6 km enstaka gång.

Något jag rekommenderar är att öva lite på den gren du är sämst på. Inför Lidingö Triathlon anordnas gemensamma träningar så jag åkte ut till tävlingsområdet och simmade tävlingssträckan vilket var väldigt nyttigt för mig då jag är ganska dålig på att simma.

När jag kom ut till träningen så stod det fem personer där som var fullt utrustade med våtdräkt, badmössa och simglasögon. Själv kom jag dit i enbart badbrallor – tänkte testa att simma i det här, sa jag. Haha…

Jag kunde inte crawlsim så jag körde bröstsim i 750 meter men var inte såå trött när jag kom i land, dock känner man sig lite yr när man går upp ur vattnet. Kan du simma crawlsim någorlunda så är det något jag rekommenderar, tävlingsdagen var jag otroligt trött och bland de 20-30 sista i simningen.

Det var också bra att prova på att simma i öppet vatten, dels hur det är att simma i vågor men också avståndsbedömningen. 300-400 meter på land är inte så mycket men när du blickar från vattnet in mot land så upplevs det längre än vad man tror, du tar dig inte fram lika snabbt (iaf inte jag). 400 meter motsvarar 16 längder i en vanlig 25 meters bassäng, det är inte ofta jag simmat så långt.

Jag efter simningen förra året, ser pigg ut va?

Mina lärdomar från Triatlon Sprint

  • Öva ett par gånger på kombinationen av två grenar
  • Bröstsim är otroligt energikrävande
    Jag kunde inte stå upp första 20 sek när jag kom upp ur vattnet och var bland de 20-30 sista
  • Undvik att byta kläder
    Jag bytte från badbyxor till cykelbyxor men sprang i cykelbyxorna. Svårt och tar tid att klä på sig när man är blöt och trött. Många tävlade i samma byxor alla tre grenar.
  • Cyklar du två mil krävs ingen speciell cykel men gärna 7+ växlar (om du inte satsar stenhårt). Dock har vissa tävlingar krav på bockstyre. Kolla igenom tävlingsreglerna.
  • Kom till tävlingen i tid, det är bra att bekanta sig med växlingsområdet
  • Växlingsområdet är inhägnat, inga lås eller dylikt behövs
  • Ät något vid första växlingen och passa på att dricka när du cyklar

Fler bilder från min tävling förra året →

Tycker definitivt du ska prova på triathlon, det är en riktigt rolig idrott. Tävlingskalendern för hela Sverige.

Lycka till!

Distansrunda – Två varv runt Kungsholmen

Som jag nämnt tidigare har jag börjat ”sakta men säkert” med en 5-7 km runda och en/två 11 km rundor första veckorna. Igår var det dags för min första långa löprunda. Siktet var inställt på 23-25 kilometer och till slut blev det 21 km.

Jag trodde varvet runt Kungsholmen skulle vara ganska långt så jag blev lite förvånad när klockan bara stod på 9-10 km efter ett varv men det vara bara att ladda och springa ett varv till. För att komma förbi en bit över 2 mil avslutade jag med ett varv runt Lilla Essingen. Tiden blev 2:10 med ett medeltempo på 6:17 per km.

Märks att benen var vana vid att sluta springa efter drygt 11 km, började känna i benen redan efter 13 km och hade ganska ont i benen när jag slutade springa. Inte så mycket träningsvärk idag dock!

11 km med liiite intervall

Idag blev det standardrundan, försökte börja lugnare än vanligt och ta det lugnt först kvarten (men lyckades inte de första 2 km). Vid 4 km ökade jag takten och kortade snittiden med en minut (4,45 min/km) och körde så i 1 km.

Strax efter 5 km tog jag det löjligt lugnt i en kilometer innan jag ökade till strax under 5 min/km och tänkte köra så i 2 km. Efter 7,5 km bytte jag strategi och tänkte – äh, jag kör på så här så långt jag orkar – och fortsatte strax under 5 km fram till 9-10 kilometer men sen började jag bli trött.

Kämpade på och hade klockan på 55 min när jag passerade 10 km och sen stod klockan på 1:01 när jag stod utanför porten hemma efter 11,3 km. Tung backe i slutet så skulle förmodligen vinna 20 sek om jag sprang samma runda åt andra hållet. =)

Har insett att jag förmodligen har konditionen för att klara av marathon men att den stora biten blir att få med sig benen hela vägen.

Såg idag också att jag har ungefär samma medeltempo när jag kör ”standardrundan” på 11 km som jag hade på Lidingöloppet i höstas. Känns ju helknas!

Till helgen blir det långdistans! Siktar på 23-26 km. Pepp!

Kvällens gympass

Körde ett dubbelpass idag, en liten cykeltur imorse och en sväng på gymmet nu ikväll.

Kom igång bra med styrketräningen under nov-jan men har sen dess tappat lite och nu är det mycket träning inför Stockholm Marathon. Idag försökte jag köra mycket överkropp med rygg, bål och armar.

Kvällens övningar

Good mornings 3×10
Skivatångsrodd 4×8
Skullcrushers 3×8
Marklyft 4×6
Hammercurls 3×10
Hantelcurl 4×6
Sittande vadpress 3×10
Mage 4×8
Bröst 3×10

Tror det kommer bli detta passet en gång i veckan fram till juni, eventuellt byta ut några övningar mot lår och minska antal sets.

Startade dagen med en cykeltur


Rastade min cyclocross imorse, det har inte blivit så många mil på den än, 15-20 mil kanske, haha.

Hakade på K till hennes jobb och cyklade tillbaka samma väg + en liten avstickare. Hade lite för lite kläder på mig och frös halva biten. Fuktigt men inget regn, ca 5 grader. Blev totalt 2 mil på en knapp timme.

Gött va det!

8 veckor kvar till Stockholm Marathon

Har läst Runner’s World under påskhelgen och fått lite inspiration kring träningstips. De har träningsprogram för Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon så spring och köp om du ska tävla i något lopp i vår/sommar/höst.

Deras program börjar ungefär 13 veckor innan så såå sent ute har jag inte varit ändå, dock har jag tränat lite fel. Eller tänkt träna lite fel.

Jag har kört lite för hårt och konsekvent. I och för sig har min plan varit att riva igång och komma igång med någorlunda distans så snabbt som möjligt så jag har kört ungefär 2,5 mil i veckan delat på tre pass vilket har kännts bra. Runner’s World rekommenderar en del lugnare och längre pass men också korta och lugna med intervaller.

Så idag har jag kört intervall i backe. Det blev ungefär 15 min i något lugnare tempo och sedan maxade jag 5×120 meter i backe + lite armar på utomhusgym följt av 3×120 m i samma backe + armar igen för att avsluta med ungefär 3 km löpning i tävlingstempo hem.

Ska försöka köra ett pass i lite lugnare tempo men längre sträcka + en intervall pass och ett styrketräningspass per vecka närmsta två veckorna. På söndag ska jag ut och köra ett pass i minst två timmar.

Senaste veckans träning

Onsdag: Kort runda i snabbare tempo. 4,6 km på 22 minuter.
Lördag: Lugn och kort runda i bra väder på västkusten. 4,6 km på 26 minuter.
Söndag: Standardtempo i ca 6km på 36 minuter
Tisdag (idag): Intervallpass i backe + styrka. 6,6 km på 43 minuter.